Laos-Thailand.reismee.nl

Vrijwilligerswerk met olifanten in Thailand

Lieve lezers!

Vandaag alweer een bericht uit Nederland, gister ben ik thuisgekomen van 6 geweldige weken Azie. Mijn periode in Azie heb ik afgesloten met een week in Thailand, en dit was misschien nog wel de meest bijzondere week van de hele reis.
In thailand heb ik een week op een olifantenproject gewerkt. In dit centrum worden olifanten opgevangen die jarenlang in de toeristenindustrie hebben moeten werken. Ze hebben onder vreselijke omstandigheden met veel te veel toeristen op hun rug moeten lopen (de rug van de olifant ziet er sterk uit maar kan geen mensen dragen. Bij sommige olifanten in het centrum is de rug zelfs doorgezakt), ze worden heel slecht verzorgd en mishandeld. Echt vreselijk om de achtergrond van de olifanten te horen. Het project is daarom echt een fantastische initatief en ik ben zo blij dat ik daar aan heb mee mogen werken!

Het werk was echt fantastische om te doen. Elke dag werkte ik met een ander team en met andere olifanten, heel afwisseld dus! De werkdagen begonnen om half 7 's ochtends met het ophalen van het fruit voor de olifanten, en dat zijn aardig wat kilo's fruit! Dit fruit brachten we naar de verblijven waar het vervolgens werd gewassen om de pesticiden te verwijderen. Ondertussen stonden de olifanten altijd al ongeduldig met hun slurf te zwaaien, ze konden niet wachten tot hun ontbijt! Het ontbijt bestond uit banenballen. Deze ballen maakten we 2 keer per dag voor de olifanten door bananen te pellen, te kneden met de handen en te mixen met meel en korrels. Dit mengel werd gekneed waarna er ballen van werden gemaakt. Heel gaaf om te maken, en nog veel leuker om aan de olifanten te geven! De meeste olifanten konden we met de hand eten geven door het eten in de slurf te leggen. Supergaaf, het gevoel als de olifant de slurf om mijn hand slaat is echt bijzonder. Nog bijzonderder was het om een baby olifant bananen te mogen geven! Ze is 1 jaar oud en kan nog niet goed haar slurfje gebruiken waardoor je de bananen in haar mondje moet doen, zo lief!

Nadat we zelf hadden ontbeten, waren er verschillende werkzaamheden die verricht moesten worden. Wat er gedaan moest worden was afhankelijk van de olifant waarmee je werkte. Een van de werkzaamheden is compost: het opruimen van stront en de resten bananenboom die de olifant niet eet. Fysiek vrij zwaar maar wel heel leuk om te doen (jaja had nooit verwacht dat ik compost opruimen leuk zou vinden haha). Verder moesten sommige olifanten gewassen worden. Dit is echt heel gaaf om te doen. De mahout (olifantenverzorger) zette de sproeier op de olifant terwijl wij met lange bezems de huid moesten boenen.
Wat ook een hele bijzondere activiteit was, was het wandelen met de olifant. Een aantal olifanten in het cetrum moeten één keer per dag het verblijf uit om een stuk te wandelen. Om hem de juiste richting op te laten lopen (of uberhapt te laten lopen) gebruikten we fruit dat we tijdens het lopen gaven. Heel bijzonder om naast zo'n groot imposoant dier te mogen lopen!

In de middag werd er vooral veel fruit gesneden. Dit werd gebruikt tijdens het wassen, lopen en voor enrichments. Enrichments zijn een soort pakketjes van fruit die we verspreid in het verblijf ophingen zodat de dieren, net als in de natuur, moeten zoeken naar hun eten. Een soort paaseieren verstoppen voor olifanten :)

Omdat elke olifant ongeveer 15 banenbomen per dag eet, moeten er eens in de 2 dagen banenbomen worden gehaald. Dit wordt het beruchte 'harvest' genoemd. Met een groep van 10 vrijwilligers heb ik 2 keer een ochtend banenbomen gehaald. Op een plantage met uitgebloeide banenbomen hakten de mahouts de bomen om waarna de vrijwilligers deze optilden en naar een grote vrachtwagen sleepten. Enorm zwaar werk maar gaaf om te doen! Naarmate ik het langer deed ging het ook steeds beter en kon ik grotere bomen in mijn eentje dragen. Tijdens zulke ochtenden hing er een hele gezellige sfeer, en na het harde werk gingen we met de hele groep naar een rivier om daar met kleding en al (na harvest is de kleding onherkenbaar en de vlekken van het sap uit de boom gaan er ook niet meer uit) te zwemmen. Helemaal top!

Het werk was heel zwaar en ik maakte enorme lange dagen, maar wat was het fantastisch! Zelfs de vieze klusjes waren leuk haha! Naast het werk, was ook de omgeving schitterend. De meeste vrijwilligers hadden een slaapplaats in het centrum van het terrein van het project, maar ik verbleef met een aantal andere ongeveer een kilometer verderop op de tweede verdieping van het olifantenziekenhuis. Dit lag midden in de natuur, en om het ziekenhuis heen waren er verschillende grote olifantenverblijven waardoor ik vanuit mijn raam olifanten in het bos zag. Zo bijzonder om de douche uit te lopen en een olifant te zien staan. Ook het naar bed gaan en wakker worden met geluiden van vogels, krekels en heel veel apen is spectaculair en mis ik nu al!

Mijn ervaringen van deze week kan ik gewoon niet in woorden uitdrukken, ik heb zo enorm genoten! Van jongs af aan heb ik al een enorme liefde voor olifanten, dus het werken met deze dieren was echt een droom die uitkwam! het afscheid nemen was heel moeilijk, maar ik ga sowieso nog een keer terug, dat staat vast!

Dit was alweer mijn laatste blog van mijn reis. Het waren de 6 bijzonderste weken uit mijn leven. Ik heb zo ontzettend veel gezien, meegemaakt en bijzondere mensen ontmoet. Ik ga het heel erg missen en heb nu al plannen om (over 2 of 3 jaar) te gaan backpacken, ik heb het reisvirus te pakken hoor!

Gelukkig begint over 1.5 week mijn volgende avontuur al: skiles geven in Oostenrijk! Nu eerst lekker bijkomen en genieten van vrienden en familie!

Super leuk dat jullie mijn blog hebben gelezen, en wie weet tot een volgende blog :)

Reacties

Reacties

Linda

Haha je hebt ECHT de smaak te pakken!
Ik heb je blog met veel plezier gelezen!
Geniet even van het lekker thuis zijn en dan OP naar het volgende avontuur!
Groetjes van ons allemaal!

liz

Wat onwijs leuk allemaal! Geweldig dat je er zo van heb genoten!
Ik dacht je misschien binnenkort nog te zien bij oma, maar zo te zien begin je al heel snel weer aan een ander avontuur. Als ik je voor die tijd niet meer zie:
heel veel plezier!

xx

liz

ahem, hebt*
typen op je telefoon is inderdaad lastig

de buurtjes Dirk en Rietje

Je verhalen gelezen, prachtig zoals je het hebt beschreven.
Ik merk dat je er enorm van genoten heb. In deze zes weken
heb je toch heel wat meegemaakt. Ook emotioneel heb je het e.e.a ondervonden dit wat betreft de kindertjes in Laos.
Dit is toch een enorme ervaring voor je geweest. En niet te
vergeten je bent een bofkont met zulke ouders

Emma

Heb genoten van je mooie reisverhalen!Het zal wel even wennen zijn ,ik begrijp dat jealles zal missen ,mensen en dieren .Je ouders zullen wel blij zijn je weer thuis te hebben geniet maar van elkaar !Groetjes!

Sarablabla@gmail.com

Nou welkom thuis en kan het mij zoooooooo goed voorstellen dat je het mooie Azië nu al mist ??, maar zie dit als een voorproefje voor de reizen jet to make!!!! Nu ff bijkomen en op naar een heeeeeel ander en wellicht iets kouder avontuur maar hè zolang jij blijft bloggen blijven wij van de partij die het met liefde lezen. Dikke kus Marco en Sara

thea

Lieve Ghislaine,

Wat een prachtig verhaal. Heel veel plezier met je volgende reis.


Liefs Thea

OMA

Wat een leuke dingen hebt je weer mee gemaakt iets wat je nooit zult vergeten Nu naar het volgende avontuur Veel succes meid!!!!!!

Anita

Met veel plezier heb ik gelezen over jouw olifanten avontuur. Super indrukwekkend!!
Nu zit je weer in ons kikkerlandje en hebt zo veel te verwerken voor je aan je nieuwe avontuur begint.
Rust lekker uit en geniet van het thuis zijn.
Ik spreek jou snel xx

Ellen

Genoten van je blog Ghislaine. Kan.me voorstellen dat deze ervaring naar meer 'smaakt'.
Voor nu: goede tijd in de bergen en succes en plezier met skilessen geven!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active