Laos-Thailand.reismee.nl

Peuters, dagtrip Nam Ngum Dam, en een ochtend op pad met een local

Afgelopen week was een wat rustigere week dan de weken ervoor. Ik voel me namelijk nu al bijna een week beroerd, waarschijnlijk hebben de lieve kindjes op het project me aangestoken (ze hoesten en niezen lekker midden in je gezicht haha). Ik heb naast het werk dus vooral veel op bed gelegen en helaas ook 1.5 dag mijn werk moeten missen.

Vrijdag 6 november

Vandaag voelde ik me wat beter dus ben ik weer gaan werken. Ik stond er vandaag alleen voor omdat 2 andere naar het autisme project waren en iemand anders ziek was. Ik hoefde me dus geen moment te vervelen: alle kinderen wilde aandacht van me hebben. En dat liep op een geven moment serieus uit op 2 'vechtende' peuters.

Het werk wordt wel echt steeds leuker! De kinderen raken meer vertrouwd met me en dat maakt het voor mij ook makkelijker om met ze te spelen. Het is echt heerlijk om lekker gek met ze te doen, en nog leuker om te zien hoe erg zij hiervan genieten! Echt helemaal leuk. Gekke bekken trekken is een van de favoriete spellen, ik doe een gekke bek en zij doen het na. Ik kan ze echt van alles laten doen haha.

Het was ook erg leuk dat ik vandaag mocht helpen met het douchen van de peuters. Ondanks ik het erg leuk vind om met de peuters te spelen en te helpen met aan en uitkleden, wilde ik toch wat meer 'doen'. Het douchen van de peuters was echt heel super om te doen. De 'badkamer' was wel echt armoedig, toch wel even schokkend. Er was een 'wc' aanwezig en een soort van waterreservoir waaruit ik met een schep water moest halen en over de kinderen moest gieten . Echt heel leuk om te zien hoe geweldig ze het water vinden: lekker met de handen in het water spatteren waardoor ik uiteindelijk even nat wat als de kinderen zelf.

Een ander hoogepunt van de dag was dat de enige Engels sprekende lerares op het project een praatje met me maakte en haar waardering uitsprak over wat ik op het werk deed en hoe blij ze was als ze mij met de kinderen zag spelen. De laatste dagen had ik soms wat twijfels over het nut van mijn werk, dus dit gaf echt een goed gevoel. En dit werd nog eens bevestigd toen ik na de lunchpauze terug kwam, de kinderen op mij zaten te wachten en begonnen te springen toen ze me zagen

Echt super!

Zaterdag 8 november

Vandaag was het eindelijk tijd om de stad voor een dagje te verlaten, een dagtrip naar de Nam Ngum Dam stond op het programma! Nam Ngum is een stuwmeer die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken voor thailand en ik had mij laten vertellen dat het daar erg mooi is.

Omdat we met 8 personen gingen, hebben we een minibus kunnen huren die ons bij het guesthouse ophaalde en afzette bij het meer. super fijn want dat scheelde een paar uur reistijd en heel veel gedoe.

Het meer was echt super mooi! Het was echt enorm groot en in het meer zijn er tientallen eilandjes te zien. We hebben een boot gehuurd waarmee we een 3 uur durende tocht over het meer hebben gemaakt. Ik heb bijna de hele tocht vooraan op de punt van de boot gezeten, genietend van het fantastische uitzicht. Helaas was het , na weken mooi weer en maar 1 regenbui in laos gehad te hebben, vandaag slecht weer. Maar ondanks.dat heb ik echt genoten! Ook hebben we een half uurtje kunnen zwemmen in het meer, het water zag koud uit maar het was echt heerijk!

Echt een super geslaagde dag dus!

Zondag 8 november

Vannochtend was een bijzondere ochtend

De lerares van mijn project had mij namelijk uitgenodigd om met haar mee te gaan naar de tempel om te bidden! Met een local mee naar de tempel sla ik natuurlijk niet af! Ze haalde me op met de brommer om eerst bij een noedelrestaurantje te ontbijten. Alleen de scooterrit was al heel leuk. Super om de stad vanaf een scooter te ervaren. Het noedel restaurant was in een buitenwijk en was dus echt een klein lokaal restaurantje. Het ontbijt bestond uit noedelssoep en omdat ik morgen jarig ben, heeft ze mij getrakteerd, echt lief!

Na het ontbijt volgde weer een vrij lange scooterrit waarvan ik ook weer heb genoten. De tempel waar we aankwamen was echt fantastisch. Een super mooie goude tempel, het is de populairste tempel van de stad. In de tempel waren er verschillende locals aan het bidden. Er waren verschillende bloemoffers met kaarsen voor boeddha geplaatst, het zorgde echt voor een bijzondere sfeer! Ook heb ik van de monnik weer een geluksarmbandje gekregen terwijl hij voor mij bidde, nu maar hopen dat het ook echt geluk brengt haha.

Het was echt een bijzondere ervaring om zo'n ochtend met een local mee te maken, een ervaring die je als 'gewone toerist' niet snel mee zult maken!

Nu alweer op de helft van mijn reis, wat gaat de tijd snel! gelukkig heb ik nog 3 weken en heb ik nog veel leuks op de planning staan. Volgens weekend ga ik namelijk voor 4 dagen naar Luang Prabang (een plaats in het noorden). Nu al super veel zin in :) Maar morgen eerst naar genieten van mijn verjaardag in Laos!

Reacties

Reacties

sarablabla@gmail

Wat fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt, beetje jammer van dat je ziek was maar dat is natuurlijk niet zo gek met buitenlandse snot hahahaha. En jeetje al weer op de helft van je avontuur idd wat gaat de tijd snel! Nou geniet nog maar met volle teugen want voordat je het weet loop je hier weer rond te stappen. Morgen een hele fijne verjaardag !!!!!!!! Taart eten doen we straks en dan met jouw verhalen als toetje! Dikke kus Sara

Emma van Ringelestijn .

Mooi verslag van je avonturen Leuk dat je zo goed met de kinderen om kan gaan.Het is toch allemaal handen en voetenwerk om contsct te hebben!Morgen een hele fijne verjaardag in het verre Laos!Veel liefs !!!Emma .

oma

Wat heb je weer een leuke dingen gedaan,minder leuk dat je een paar dagen ziek was maar kinderen proesten zo maar in je gezicht,dat is internationaal.Ja,morgen bent je jarig .Maak er iets leuks van want een verjaardag vier je maar een maal in je leven in Laos.Al vast gefeliciteerd en kusjes van oma

Linda

Leuk verslag weer Ghislaine. Vervelend dat je ziek bent geweest, gelukkig voel je je alweer iets beter!
Ik wens je in ieder geval een hele fijne en bijzondere verjaardag morgen! Geniet ervan!!! Xxx

Liz

Ahh wat een ervaringen zeg! Leuk dat de kindjes echt contact proberen te leggen ook. Ik hoop dat je je inmiddels weer helemaal beter voelt. :)
Alvast een hele fijne verjaardag gewenst. Het wordt een verjaardag die je niet snel meer gaat vergeten, denk ik zo.
Enfin, ik buig me ondertussen nog even over de rechtsfilosofie en het strafrecht. Vier maar een beetje vakantie voor mij. Enjoy!
xx

Anita

Vervelend dat je je beroerd voelde.
Ik heb weer genoten van jouw verhaal en de prachtige foto's. Geweldig dat de kindjes zo leuk op jou reageren. Jarig in Laos dat moet toch wel een speciale en onvergetelijke verjaardag worden.
Alvast van harte gefeliciteerd lief nichtje xx

Ilja

geweldig mooie ervaringen heb je tot nu toe al opgedaan. Heel bijzonder zeg.
Geniet van deze mooie kansen, zo iets maak je niet snel meer mee .
Voor morgen wens ik je een heeele fijne verjaardag toe. Liefs bert en ilja

sarablabla@gmail

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!
Hoe apart is het om daar in zo'n mooie omgeving je verjaardag te vieren.......HEERLIJK toch!!!!
Nou liefie neem een lekkere borrel en een Laosachtig taartje hahahaha, dikke kus Marco en Sara

Bertie

Geniet maar van die mooie momenten want wat ik lees zijn ze de moeite waard, en niet meer ziek worden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active