Laos-Thailand.reismee.nl

Weekendtrip naar het fantastische Luang Prabang

Sabaidee allemaal!

Afgelopen weekend ben ik naar Luang Prabang (een plaats meer in het noorden ) geweest en zoals de titel van mijn blog het al verklapt heb ik echt een fantastische tijd gehad! Voor het overzicht zal ik mijn trip per dag beschrijven ;)

Vrijdag 13 november

Alhoewel het eigenlijk een ongeluksdag zou zijn (vrijdag de 13de) was het voor mij een topdag: de trip waar ik lang naar uit had gekeken kon beginnen! Samen met een andere vrijwilliger vloog ik savonds naar Luang Prabang. Een bijzondere vlucht want het vrij grote vliegtuig was zo goed als leeg haha!

Eenmaal aangekomen hebben we ons hotel (ja ja een hotel ) opgezocht en dat was echt een paradijsje! We hadden via Internet een koopje gescoord, 78 euro voor 4 nachten in een vrij luxe hotel incl ontbijt. Perfect. Ik had in mijn eentje een tweepersoonskamer met een super groot dik en mooi bed. Ook het terras van het hotel was heel mooi met uitzicht op een vijver met waterlelies en lotussen. Op dit terras werden we verwolkomd met een lemon shake en een schaaltje met fruit, een goed begin van het weekend!

Zaterdag 14 november

Zaterdag ben ik alleen op ondekkingstocht gegaan. De andere vrijwilligers (er waren er ook 3 met de bus gekomen) hebben 'net' wat andere intresses dan ik om een weekend in te vullen. Ik vond het geen probleem en eigenlijk juist wel lekker om mijn eigen plan te kunnen trekken.

S'ochtends heb ik een hele leuke local.markt bezocht waar van alles werd verkocht maar voornamelijk groente en vlees. De kraampjes of kleden op de grond zagen er super mooi uit. Heel leuk om lekker te slenteren. Vervolgens was het plan om naar de bekendste tempel van de stad gegaan, maar zoals gewoonlijk was ik afgeleid door leuke kleine niet toeristische straatjes waardoor ik ineens boven op de bekende heuvel van de stad stond (ik wilde er eigenlijk pas tijdens de zonsondergang heen). Hierdoor heb ik wel een veel leukere route naar de top gehad (de.toeristische route zijn saaie trappen omhoog), heb ik hele leuke straatjes huisjes en natuur gezien, en ben ik een grottempel met alleen maar locals tegengekomen. Helemaal top dus! Het uitzicht vanaf de top van de heuvel was ook echt schitterend! Mooi zicht over de stad en de bergen.

Terug beneden een paar hele mooie tempels bezocht en over de bamboebrug gelopen. Deze brug wordt elk jaar opnieuw Door de monniken gemaakt, heel bijzonder en leuk om overheen te lopen. Daarna kwam ik eindelijk aan bij de.tempel die ik zo graag wilde zien, het was echt schitterend! De mooiste die ik ooit heb gezien! Het dak.reikte bijna tot aan de grond en de tempel was van binnen en buiten heel mooi gedecoreerd.

De stad zelf is trouwens ook heel leuk. Veel oude Franse koloniale.huizen, weinig verkeer en een hele gezellige rustige sfeer!

Na een typisch laotiaanse lunch nam ik de tuktuk naar het weversdorp. Volgens verhalen en de boekjes zouden er overal in dit dorp vrouwen zitten weven. Naast een loods waar gewoven spullen werden verkocht en een hal met weefgetouwen(die niet werden gebruikt), was er niets te zien. Beetje jammer maar heb nog wel in het dorpje rondgelopen en leuke plekjes ontdekt :)

Aan het eind van de middag ben ik terug naar de heuvel gegaan om vanaf daar de zonsondergang te bekijken. Dat was echt super mooi! Een mooie afsluiting.van de eerste dag :)

Zondag 15 november

De wekker ging al om 5 uur om het ochtendritueel van de monniken te bekijken. Elke ochtend om 6 uur gaan de monniken de straat op om eten te verzamelen (ze mogen zelf niets kopen) die locals langs de weg aan ze geven. Heel bijzonder om te zien!

Overdag heb ik een boottocht naar de boeddhagrotten gemaakt. De tocht zelf was al heel mooi, geweldige bergen als uitzicht. De grotten waren heel bijzonder. De 2 grotten stonden namelijk vol met duizenden boeddhabeelden. Erg indrukwekkend! Naast de grotten heb ik tijdens de boottocht ook 3 dorpen bezocht. Heerlijk om daar lekker rond te lopen en alles te ontdekken. Een van de dorpen was een Hmong dorp. Dit is een dorp waar een etnische groep woont. Ik wilde al een aantal weken zo'n dorp bezoeken en het was echt heel gaaf. Het was totaal niet toeristisch (.t was zo goed als onbereikbaar). Het dorp lag in het bos en bestond vooral uit.traditionele houten huizen. Er waren geen wegen, winkels en auto's etc en mensen leven daar echt buiten. Echt het pure leven en dat was super om gezien te hebben.

Amper terug in het hotel werd er op mijn deur geklopt en stond er iemand van het hotel met een watermeloen shake voor mijn deur. Een heerlijke verassing waar.ik echt aan toe was!

Savonds heb ik met een andere vrijwilliger de.avondmarkt bezocht. Lekker overheen gelopen en wat souveniers gekocht.

Maandag 16 november

Vandaag ben ik samen met een andere vrijwilliger op pad geweest om de bekende watervallen te bezoeken. Na een leuke rit in een tuktuk en een traditionele boot kwamen we aan bij de watervallen op de eerste locatie. Wauw wauw wauw wat was dat mooi! Het water was zo blauw en de watervallen zo mooi..De natuur en de zon die op het water scheen maakte het helemaal af. Ook lekker daar kunnen zwemmen. Was echt als in een sprookje!

De watervallen op de tweede locatie bestonden uit een hoop lage watervallen maar het draaide allemaal om de hele hoge waterval. Deze was echt super mooi en indrukwekkend! Via een steil gevaarlijk 'pad' konden we omhoog klimmen naar de top van de waterval. Hier vandaan hadden we een fantastisch uitzicht over de omgeving :)

De meer dan geslaagde dag werd afgesloten met een zonsondergang vanaf de rivier en een massage. Na 3 dagen lopen deed elke spier pijn dus was ik daar meer dan aan toe. Het was een vrij hardhandige massage maar het heeft wel geholpen!

Dinsdag 16 november

De laatste dag in Luang Prabang :( helaas voelde ik me niet lekker (de dagen ervooriets te enthousiast geweest en meer gedaan dan mijn lichaam aankon) dus rustiger aan gedaan. Nog een paar tempels bezocht, waaronder de.oudste van de stad, en wat rondgelopen. Tussen de.middag heerlijk aan de rivier geluncht. Een typisch laotiaanss gerecht; laab met sticky rice. Echt genieten!

Dit was alweer het einde van mijn trip naar Luang Prabang. Wat heb ik intens genoten! Morgen is ook alweer de laatste dag in Laos. De 5 weken zijn.echt voorbij gevlogen , ik heb een fantastische tijd gehad! Morgen sluit ik mijn tijd hier af met een mango shake bij de zonsondergang en zondag begint mijn avontuur in thailand. Een week op een olifantenproject werken. Ik heb er onwijs veel zin in!

Reacties

Reacties

Oma

O,o,Wat fantastich allemaal.Dat is iets om nooit te vergeten. Je hebt wel een super tijd en gelijk vakantie. Nu de olifantjes nog.Hou ons op de hoogte. groeten en XXXXXXX van je Oma.

Ellen

Wat een prachtige ervaring Ghislaine! Nu op naar de olifanten. Dat wordt vast ook erg leuk. Geniet ervan! Groet, Ellen

Bertie

Wat was dit een prachtige reis om nooit te vergeten. Als de olifanten ook zo indrukwekkend zijn dan is denk ik de hele reis geslaagd geniet er maar van

Emma

Bedankt voor het mooie reisverslag!Wat een voorrecht om dit mee te maken.Je verteld het zo beeldend dat ik me er enigszins een voorstelling van kan maken ! Ik wens je veel plezier met je volgende avontuur .

Anita

Zo dat waren mooie dagen!! Weer heb je veel kunnen zien en bezichtigen. Je beschrijft alles zo goed dat het lijkt of ik een beetje mee geweest ben.
Ik heb bewondering en respect voor jou, mijn kleine nichtje, dat je deze reis helemaal in je eentje gemaakt hebt. Ik hoop dat je net zo intens van de olifanten zult genieten. xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active