Laos-Thailand.reismee.nl

Cultuurweek en weekend vang vieng

Inmiddels ben ik alweer 1.5 week van huis, en wat heb ik al veel gezien en meegemaakt!

Maandag 19 oktober ben ik savonds samen met 2 andere vrijwilligers naar de tempel geweest om een gebed van de monniken bij te wonen. Een van de vrijwilligers werkt daar en was uitgenodigd om het gebed bij te wonen. Extra bijzonder dus omdat er geen toeristen bij waren. We werden super gastvrij ontvangen door de monniken en mochten voor de deur van de tempel zitten en het gebed bekijken en meedoen. Het was echt een super bijzondere ervaring. In de tempel werd er gezongen door de monniken, die overigens allemaal nog tieners zijn en daar leven. Er hing zo''n bijzondere sfeer daar! Echt geweldig om.meegemaakt te hebben.

Dinsdag 20 oktober was de tweede dag van de cultuurweek en hebben we s'ochtends een aantal super mooie tempels bezocht, waaronder de oudste tempel van Laos. De rest is tijdens de oorlog plat gebombardeerd. 'S middags hebben we een bloemoffer van bananenbladeren gemaakt om aan boeddha te offeren. Het maken van de offer zag er makkelijker uit dan het was, maar het was wel erg leuk om te doen. 'S avonds zijn we naar de mekong rivier gegaan om daar naar de zonsondergang te kijken, helaas hingen er te veel wolken dus hebben we geen zon kunnen zien. Wel lekker uit eten geweest.

Woensdagochtend hadden we lao taalles. Erg 'leerzaam' (ik weet nog maar een paar dingen) maar wel.erg lachwekkend. In laos hebben ze een aantal worden die je hetzelfde schrijft en uitspreekt, maar dan op een andere toonhoogte. Erg verwarrend dus haha. 'S middags zijn we naar het boedha park geweest, en zoals.de naam al zegt bestaat dit park uit heel veel boedha beelden. Super leuk om.gezien te hebben!

Donderdag hebben we de gouden pagode bezocht, een super bekende en grote tempel in vientiane. En zoals de naam al zegt erg goud, was erg mooi om gezien te hebben! 'S middags hadden we laotiaanse kookles. We hebben springles gemaakt. Dit is een soort van rijstblad waarin je verschillende ingrediënten stopt waarna je het blad oprolt. Daarnaast hebben we de typisch laotiaanse papaja salade gemaakt. Beiden gerechten waren super lekker!

Vrijdagochtend hebben we het nationaal museum bezocht. Het had erg leuk kunnen zijn maar helaas ontbrak het aan goede Engelse beschrijvingen waardoor ik niet echt een idee had wat ik zag. 'S midsags was het dan eindelijk zover, onze trip naar het dorp Vang Vieng (ligt ongeveer 160 km ten noorden van ventiane) kon beginnen. De ongeveer 4.5 uur durende busreis was echt fantastisch. Het landschap veranderde van een drukke stad, naar rustigere armere buitenwijken naar super mooie landschappen met bergen en kleine autenthieke dorpjes. Ik smolt helemaal van het landschap! 'S avonds hebben we lekker laotiaans gegeten en zijn we uitgegaan. Er zijn erg veel backpackers in het dorp dus hebben we een mooie avond gehad :)

Zaterdag was het tijd voor wat sightseeing. We hebben de beruchte blue lagon bezocht. Dit is een helder blauwe 'plas' waar je in kunt zwemmen en kunt genieten van het uitzicht over de mooie bergen. Het water was niet zo blauw als op de plaatsjes en er waren erg veel toeristen, maar de omgeving was echt prachtig. Vang vieng ligt in het karstgebergte wat bestaat uit vrij puntige bergen, super mooi. Naast de blue lagon hebben we nog een grot in de middle of nowhere bezocht (geen toeristen! :)). De wandeling ernaartoe was echt beeldschoon. We liepen Door de rijstvelden met prachtige bergen als achtergrond, wat heb ik genoten! De grot zelf was ook echt waanzinnig mooi. Dit water was wel heel helder (en koud, het kwam uit de bergen). Echt een hele bijzondere plek om geweest te zijn!

Zondag was onze laatste dag in Vang vieng. Een erg populaire activiteit daar is tuben: in een autoband.de rivIer af. Dit was echt super vet, we dobberde in de band langs fantastische bergen. Langs de oever waren mensen bezig met hun ochtend rituelen en waren kinderen aan het spelen. Tijdens het tuben ook eindelijk een beetje bruin (of was het rood?) Geworden. Na het tuben was het helaas alweer tijd om terug naar vientiane te gaan, maar wat heb ik een top weekend gehad! Op naar nog meer mooie belevenissen!

Saabje

Super leuk ghis! Wauw ben wel een beetje jaloers! Zorg goed voor jezelf maar zo te horen haal je genoeg energie uit de fantastische dingen die je meemaakt. Geniet ervan

Linda

Klinkt geweldig! Wat een belevenis zeg!

sara

Wat een gave dingen maak je allemaal mee! Ben stiekem ook wel een beetje jaloers, met name op het mooie weer want ondanks het zonnetje hebben wij rooie neusjes van de kou! Geniet van je te gekke avontuur en kijk nu al uit naar de next up-date, dikke kus Sara

Toos Vlaming

Geweldig Ghislaine dat is nog eens genieten.Om jaloers op te worden.Ik wens je nog heel veel van die mooie dagen toe .Groeten en kusjes van oma.

Anita

Super leuk Ghislaine!! Dat is genieten van je tijd in Laos.
Ik verheug mij al op het volgende verslag van jouw belevenissen. xx

Emma van Ringelestijn

Wat een prachtige reis !!! Je maakt heel wat mee .Dat tuben was zeker wel lekker na die lange trip .Groetjes!!!